Hvad er Amazon Alexa? Hvordan vil det forandre marketing?

amazon alexa, google home, apple homepod

De fleste, der kender til Amazon Alexa, vil højst sandsynligt også kende til højtaleren Echo fra selvsamme virksomhed.

Det hele startede i 2014, da Amazon lancerede Echo, som er en smarthomehøjtaler/smartspeaker.

Endnu en gang har Amazon formået at gå ind i en helt ny branche, som de så siden da har forsøgt at dominere.

Amazon Alexa er den stemme og den digitale assistent, du finder i selve Echo-højtaleren. Echo er en stemmestyret smarthomehøjtaler med kunstig intelligens. Den forvandler dine talekommandoer til konkrete handlinger vha. Alexa. Du kan bede Alexa om at lave en påmindelse for dig, afspille musik, tjekke vejret, oplæse nyheder og en hel masse andet.

Udover Amazon har også Google (Google Home & Google Assistant) og Apple (HomePod & Siri) introduceret smarthomehøjtalere og digitale assistenter, der bl.a. skal gøre det muligt at stemmestyre forskellige enheder i hjemmet.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Hvad er Alexa Skills?

Alexa Skills kan sammenlignes med apps, man har på sin smartphone. I dette tilfælde interagerer man bare i stedet udelukkende med sine apps på en højtaler vha. tale.

Alexa Skills er de apps, du har på din Amazon Echo. De forskellige Skills giver din smartspeaker mulighed for at præsentere dig for en masse informationer eller opfylde forskellige forespørgsler for dig. Alexa kan eksempelvis give dig nyhedsopdateringer eller bestille en pizza for dig.

Udover de nævnte Alexa Skills kan man som forbruger naturligvis også bruge sin Amazon Echo-højtaler til at købe varer direkte fra Amazon – kun ved brug af stemmen og intet andet.

Lytter Alexa altid med?

Der har i løbet af de seneste par år været en del bekymring for privatlivets fred, hvis man har en Alexa-højtaler stående i hjemmet.
Der har været flere eksempler på sikkerhedshuller, hvor uvedkommende i princippet har kunnet få adgang til at lytte med på tilfældige menneskers Echo-højtaler.

Der har eksempelvis været et tilfælde, hvor en Amazon Echo-højtaler lyttede med i et ægtepars samtale i hjemmet og sendte den ved en fejl til mandens kollega.

Det har siden stillet spørgsmålstegn ved, hvor længe Amazons smartspeaker lytter med, når man har sagt “Alexa”, som er kommandoen, der aktiverer højtaleren. Dertil kommer tvivlen om, hvor længe Amazon opbevarer samtalerne, og hvilke formål de anvendes til.

I visse amerikanske stater er det eksempelvis ulovligt at optage børn uden forældrenes tilladelse, og som konsekvens heraf er Amazon i flere tilfælde kommet på kant med loven.

amazon alexa echo

Bør man som forbruger være bekymret?

Mange, der ejer en smartphone, bruger sociale medier eller generelt bare interagerer med internettet har måske oplevet lettere mistænkelige hændelser, hvor man sidder og fører en samtale med en anden person om et emne eller produkt, og når man så efterfølgende tjekker de sociale medier, præsenteres man for en lidt for påfaldende annonce for det pågældende produkmt i sit feed.

Alexa indsamler – som så mange andre andre sociale medier og websites – forskellige oplysninger om, hvordan man som bruger interagerer og snakker til enheden, og hvad man beder Alexa om at gøre.

Alexa lader dog til at gå skridtet videre end så mange andre sociale medier, websites og devices. Alexa ved i mange tilfælde, hvilket musik du lytter til, hvilke varer du har på din indkøbsliste og hvilke andre smarthomeenheder du har i dit hjem. Alexa kan også genkende forskellige stemmer, så den ved højst sandsynligt, hvornår du er hjemme. Måske ved den også, hvilket rum du er i, da man – hvis man har flere Echo-højtalere – måske navngiver dem “Køkken”, “Stue” osv.

Amazon kan bruge informationerne til at blive endnu skarpere til at målrette de rette produkter og services til dig.

Som forbruger vil det dog også være en afvejning af, hvad man vurderer, er vigtigst, når det kommer til bevarelse af privatlivets fred.

Er man så nervøs for, at man lægger hele sit privatliv over i hænderne på en tech-gigant, at man ikke ønsker at gøre brug af de devices, som er så kæmpestor en del af vores alles hverdag i forvejen?

Er man villig til at “ofre” lidt af sit privatliv for den convenience og tid, man kan spare ved at overlade alle de kedelige, rutineprægede opgaver og køb til Alexa, så man eksempelvis i stedet kan tilbringe mere tid sammen med familien?

Man kan stille det meget firkantet op og påstå, at jo mere magt og adgang til privatlivet du lægger i hænderne på Alexa, og jo bedre du giver enheden lov til at lære dig at kende, jo mere tid kan du spare, og jo flere kedelige opgaver kan du lade Alexa tage sig af.

Det er en svær diskussion, og den er naturligvis mere kompliceret end som så.

Markedet for smartspeakers

Markedet for smartspeakers beløb sig til 900 millioner US dollars i 2016, 12 milliarder US dollars i 2019 og i 2022 forudser man, at markedet kan være hele 27 milliarder US dollars værd. Det er allerede nu en kæmpe industri, og den bliver kun større.

Indtil videre lader det til, at forbrugerne primært bruger deres smartspeaker til at lytte til musik. Andre typiske anvendelsesformål er forespørgsler om vejrinformation og trafik, søgninger efter faktuel information, nyhedsoplæsning mv.

Virtuelle assistenter findes efterhånden i alle afskygninger. De findes bl.a. på vores smartphones og altså på den stemmestyrede højtaler i hjemmet.

Hvilke aktører er der på markedet?

Der er tre primære aktører. Apple, Google og Amazon. Hver aktør har en stemmestyret højtaler med en dertilhørende virtuel assistent.

Apple har højtaleren HomePod med den virtuelle assistent Siri, Google har Google Home med Google Assistant og Amazon har Echo med Alexa.

Kigger man på markedet for smarthomehøjtalere i USA, står Amazons Echo-højtaler for omkring 70 % af markedet, mens Googles højtalere står for 31,7 % af markedet. 18,4 % bruger en anden højtaler som f.eks. Apple HomePod, Sonos eller andre (den samlede procentdel overstiger 100%, da nogle husholdninger ejer mere end én højtaler).

Indtil nu har Amazon i alt solgt mere end 100 millioner Alexa-enheder.

amazon echo

Et marked med enorme muligheder

Der kan ligge enorme muligheder på det her marked ved at være dén virksomhed, kunden vælger at betro sig til ved det første køb af et voice device. Køber en kunde eksempelvis en Amazon Echo som det første device og bliver tilfreds med den, er der gode muligheder for, at denne kunde også vælger et produkt, der understøttes af Alexa, når der næste gang skal købes et smarthome device til et andet rum i huset.

Uanset om der er tale om Apple, Amazon eller Google, så er de forskellige brands’ devices jo bare hver især designet til at arbejde bedst sammen med devices fra samme brand.

Så når Amazon allerede nu har formået at få foden indenfor hos så mange på det amerikanske marked, kan det blive svært for Google og Apple at få fodfæste, især hvis kunderne allerede har betroet sig til Amazon ved at købe mere end ét af virksomhedens devices.

At der er mange amerikanere, der ejer mere end én smartspeaker, kan der i hvert fald være noget om. Der findes nemlig omkring 157 millioner smartspeakers i amerikanske husstande, men det anslås, at kun 60 millioner amerikanere ejer en smartspeaker. Der er altså dermed flere højtalere derude, end der er ejere, og det tyder på, at mange mennesker har mere end én smarthøjtaler i husstanden. Det betyder helt konkret, at amerikanske husstande i gennemsnit ejer 2,6 smartspeakers.

Det er naturligvis ikke 100% sikkert, at de forskellige højtalere i hjemmene alle er fra samme brand, men det ville give god mening, hvis de i vid udstrækning er.

Det lader også til, at Amazon gør alt, hvad de kan for at få udbredt deres Echo-højtaler til så mange som muligt – naturligt nok. Den er ofte på tilbud, og ifm. virksomhedens egen årligt tilbagevendende tilbudsdag, Prime Day, er den en bestseller næsten hver eneste gang.

Et marked i vækst på trods af bekymring

Som nævnt tidligere har der ad flere omgange været bekymring blandt forbrugerne for, om de her smartspeakers mon lytter med i alt, hvad vi foretager os i hjemmet, også når vi ikke snakker til eller gør brug af højtaleren.

Det lader dog ikke til, at stigningen i brugen af smartspeakers på nogen måde har toppet endnu. I 2018 steg antallet af husstande i USA med en smartspeaker fra 12,5 % til 28 %. I 2019 var det 35 %, og det estimeres til at stige til hele 75 % i 2025.

Kigger vi udenfor USA, er konkurrencesituationen en lidt anden. Amazon Alexa understøtter nemlig indtil videre ikke lige så mange ikke-engelske sprog som Google og Apple gør. Det er dog til gengæld fortsat USA, der er det primære marked for smartspeakers, og her dominerer Amazon.

Det kan godt være, at smartspeakers ofte er det, der fokuseres på, men det er ikke den eneste måde, hvorpå man med sin stemme kan interagere med forskellige devices. Med tiden vil virtuelle assistenter som Siri og Google Asisstant formentlig i endnu højere grad blive implementeret i biler, husholdningsapparater mv. De findes ganske vist allerede i et vist omfang i nogle husholdningsapparater og biler, men de vil givetvis blive endnu bedre og mere brugbare i fremtiden, og dermed vil flere også have lyst til at gøre brug af dem.

google home
Google Home

Hvem dominerer markedet for smarthome devices?

Apple med Siri og Google med Google Assistant dominerer, når det handler om voice på smartphones. Her kan Amazon på ingen måde prale af at have samme dominerende tilstedeværelse, som de har med smartspeakers.

Tallene taler et tydeligt sprog. Der findes mere end en halv milliard Apple-enheder med Siri derude og ligeledes en halv milliard brugere af Google Assistant.

Derfor er det naturligvis også en forsimplet påstand, hvis man siger, at Amazon dominerer alt, der vedrører voice. Det er mere kompliceret end som så.

Når Amazon melder ud, at der gennem tiden er solgt mere end 100 millioner devices med Alexa, er det svært at konkludere, om det er et højt eller lavt tal. 100 millioner er peanuts set i forhold til, at både Google og Apple hver især kan prale af at have en halv milliard enheder, hvor hhv. Google Assistant og Siri er præinstalleret.

apple siri

Netop ordet “præinstalleret” er vigtigt at hæfte sig ved her.

For med Apples og ofte også Googles enheder er de virtuelle assistenter nemlig præinstalleret, når man køber dem. Med Amazons Echo-højtaler foretager man som kunde et aktivt valg om at købe en virtuel assistent fremfor blot at få den med i købet. Om forbrugerne så vil have lyst til at gøre brug af Alexa og købe en Echo-højtaler, når de allerede har vænnet sig til Google Assistant eller Siri på telefonen, er svært at spå om.

Kan man købe og bruge Amazon Alexa i Danmark?

Amazons Echo-højtaler kan sagtens bruges i Danmark, men som det er nu, forstår og taler Alexa ikke dansk. Det er svært at forudsige, hvornår/om Alexa bliver i stand til at begå sig på dansk og dermed for alvor bliver i stand til at vinde indpas hos danskerne.

Der er ikke noget konkret, der tyder på, at det sker lige foreløbig. Når Alexa fortsat kun understøtter de største sprog i verden, er det svært at forestille sig, at det danske sprog står forrest i køen som det næste.

Men hvis Amazon med sin online handelsplatform en dag indtager Danmark, så vil det naturligvis øge sandsynligheden for, at Alexa en dag vil komme til at understøtte dansk.

Rygterne om at Amazon vil indtage Danmark på et tidspunkt er taget til i løbet af de seneste par år. Dog er det endnu ikke bekræftet af Amazon selv. Til gengæld er det bekræftet, at Amazon indtager Holland og Sverige, og det er to lande/markeder, der må siges at minde en del om Danmark. Om Alexa så også bliver tilgængelig på hhv. hollandsk og svensk og dermed kan give en indikation om en eventuel dansk introduktion i fremtiden, må tiden vise.

amazon delivery

Hvordan ser fremtiden ud for voice search?

De fleste er bekendte med det faktum, at brugen af voice search er stigende i disse år. Ifølge Google foretages 20 % af søgningerne i Googles egen mobilapp vha. stemmen.

27 % af den globale befolkning, der befinder sig online, bruger voice search på mobilen.

Som bekendt er det dog ikke de organiske søgninger, Google tjener sine mange milliarder på. Det er derimod i høj grad betalt annoncering, indtjeningen kommer fra.

Man kan derfor forestille sig, at der ligger et enormt indtjeningspotentiale for den aktør på markedet, som formår at finde frem til den helt rigtige forretningsmodel for at tjene penge på betalt annoncering ved voice search og på markedet for voice i det hele taget.

Amazon råder i kraft af det imponerende antal solgte Echo-højtalere over platformen og infrastrukturen til mange millioner menneskers potentielle søgeforespørgsler.

Fortsætter voice search fremgangen og bliver den foretrukne måde at foretage søgninger på, skaber det pludselig en meget interessant situation på et marked, hvor Google traditionelt set har været totalt dominerende. Google har været vant til, at når man skal søge på noget, så Googler man. Altid.

Det er klart, at Google i sig selv og den traditionelle måde at foretage søgninger på ikke bare lige forsvinder.

For mange virksomheder lader det dog til, at der ligger et stort arbejde forude, hvis man skal konkurrere med Amazon på markedet for voice og især smartspeakers.

Hvordan tjener Amazon penge på Alexa?

Der har ad flere omgange været rygter om, at Amazon ville give brands muligheden for at reklamere for produkter via Alexa. Indtil videre er det ikke rigtig muligt.

Man kan på sigt forestille sig, at Amazon vil implementere muligheden for det, men de har selv afvist rygterne indtil videre, og samtidig har de sagt, at der heller ikke er planer om at introducere det i fremtiden.

Selvom Amazon afviser det, så er det naivt at tro, at de ikke på et tidspunkt har tænkt sig at åbne op for muligheden på en eller anden måde.

Rygterne er vedvarende, så hvad ville det egentlig betyde, hvis Amazon gav virksomheder og brands muligheden for at servere reklamer til forbrugerne via Alexa?

Helt konkret går rygterne på, at brands ville skulle betale for at komme forrest i køen og blive det produkt, der bestilles, når brugeren (kun ved brug af sin stemme) beder Alexa om at købe en vare i en bestemt produktkategori.

Har vi f.eks. et scenarie, hvor forbrugeren blot siger “Alexa, køb tandpasta”, så kan det ende med at være Colgate, der får et salg, fordi de eksempelvis er dem, der har smidt fleste penge på bordet i det tilfælde.

amazon department

Forbrugerne vil i mange tilfælde være mere tilbøjelige til at vælge et topresultat på Alexa, end de ville være ved en websøgning, hvor der er bedre mulighed for at scrolle videre og få et overblik over de forskellige søgeresultater. For hvordan skal man overhovedet (vha. sin stemme) “scrolle” videre i søgeresultaterne med Alexa, og hvor længe orker man at scrolle videre, når man skal blive ved med at snakke med Alexa for at gøre det?

Man kan også forestille sig, at det bliver sværere at skelne mellem betalte annoncer og ikke-betalte forslag med Alexa. Ved en traditionel Google-søgning kan man med egne øjne se, hvilke søgeresultater der er betalte. Det samme gælder, når man ser et onlinebanner på en hjemmeside.

Hvordan afkoder man det, når man ikke længere kan se søgeresultaterne, men kun høre dem?

Man kan også forestille sig en model, hvor brands kan få lov til at målrette annoncer baseret på kundernes tidligere købsadfærd. Amazon har i forvejen enormt meget data om kundernes præferencer og købshistorik. Det giver uanede muligheder for at tilpasse og målrette annoncer.

Har en kunde tidligere købt et rengøringsmiddel hos en bestemt virksomhed, kan Alexa tænkes at ville foreslå, at kunden også køber samme virksomheds rengøringshandsker, når kunden har brug for den slags.

Skulle man finde på at spørge Alexa om gode råd og anbefalelsesværdige produkter til rengøring, kan Alexa måske påvirke kunden til at vælge et bestemt mærke, afhængigt af hvilken virksomhed der har spenderet sine annoncekroner bedst.

Et andet scenarie kunne være, at man spørger Alexa om, hvilke film den lokale biograf viser, og hvornår forestillingen er. Det svarer Alexa så på, og derefter kunne man forestille sig, at Alexa også foreslår brugeren en bestemt onlinetjeneste, hvor man købe biografbilletterne – igen som et resultat af betalt annoncering.

Musik er et andet område, hvor reklamer kan komme på tale. Amazon er i hvert fald begyndt at give annoncører mulighed for at få reklameplads på Amazons egen musiktjeneste.

Reklamer ifm. musik kender vi allerede fra eksempelvis Spotify, hvor de kører imellem sangene. Spotify tjente 189 millioner US dollars i tredje kvartal af 2019 på reklamer.

Det kunne dog tyde på, at Amazon har fundet en anden, mere interaktiv tilgang til musikreklamer. Her kan brugeren nemlig interagere med reklamerne og bede Alexa om at lægge varen i kurven, når der nævnes et produkt. I den forbindelse bør det nævnes, at Amazon selvfølgelig også har sørget for, at Amazons egen musiktjeneste er standardafspilleren, når man beder Alexa om at afspille en tilfældig sang.

Amazon har forsøgt sig med denne type reklamer ifm. musikafspilning, men om det har vist sig at være en succes, har de ikke udtalt sig om.

Brands kan som bekendt bygge “Skills”, som jo er de apps, der f.eks. giver brugeren informationer eller opfylder en forespørgsel for dem, og der er så småt blevet åbnet op for, at brands kan sælge reklamer i den forbindelse. F.eks. har CNBC udforsket muligheden for at sælge sponsorater og reklameplads imellem de nyhedsudsendelser, deres Alexa Skill er bygget op omkring. Det er fortsat på et tidligt stadie, men det er endnu et eksempel på, hvordan reklamer ville kunne fungere i praksis.

Det lader i høj grad til, at Amazon fortsat kæmper med at knække koden til, hvordan reklamer skal fungere og komme til udtryk i et lydunivers og hvordan brands kan drage fordel af dem.

amazon app

Det kan tyde på, at Amazon for alt i verden vil undgå at bombardere brugerne med reklamer på Alexa-platformen, og sådan har det været lige siden introduktionen af Echo-højtaleren i 2014. Nu har deres smartspeakers dog efterhånden vundet indpas i rigtig mange amerikanske hjem, og så kan det være, at de nu føler, at de stille og roligt kan begynde at introducere reklamer for brugerne. Det skal bare ske på den rigtige måde.

Bliver man bombarderet med for mange reklamer, vil brugerne hurtigt blive trætte af det, og det vil i så fald ødelægge brugeroplevelsen på Echo-højtaleren.

Laver Amazon alt for præcise reklamer, der kun er mulige, fordi Alexa lytter med, kan brugerne komme til at føle sig overvågede og utrygge.

At introducere reklamer på en platform som Alexa er fuldstændig ukendt territorium, og det er ikke blevet gjort før.

Når Amazon engang finder den helt rette formel for at inkorporere betalt annoncering på Alexa-enheder, kan det dog vise sig at blive en helt enorm indtægtskilde for virksomheden.

Hvordan kan virksomheder markedsføre via Amazon Alexa?

Brugen og udbredelsen af voiceteknologier som Alexa er i den brede befolkning fortsat på et meget tidligt stadie udenfor USA.

Selvom Alexa fortsat ikke har vundet udbredelse i Danmark, kan man allerede nu godt begynde at gøre sig tanker om, hvordan man skal agere, når det sker. Uanset om det så bliver Amazon, Google eller Apple, der kommer til at dominere markedet her i landet.

Som tidligere nævnt gør Alexa det muligt for kunden at bestille varer fra Amazon, bede om en vejrudsigt, afspille musik og en hel masse andre ting. Alt sammen sker super hurtigt og uden at bruge andet end stemmen.

Amazon giver også Prime-medlemmer mulighed for at benytte Alexa til at bestille mad i Whole Foods – en kæde af amerikanske supermarkeder, som Amazon ejer.

Er Alexa relevant for danske virksomheder?

Men hvordan skal man gribe det an, hvis man har en webshop eller en hvilken som helst anden virksomhed her i Danmark, og man ikke helt ved, hvad man skal tænke, den dag Alexa og voice som format i det hele taget bliver relevant i Danmark?

Der kommer et tidspunkt, hvor virksomheder (og bureauer) – også de danske – for alvor vil skulle forholde sig til, hvordan de vil tilpasse sig en virkelighed, der ikke længere udelukkende er visuelt drevet, som det ellers i høj grad har været tilfældet hidtil, når vi snakker branding og e-commerce.

Det visuelle har traditionelt set haft stor betydning.

Den pæne indpakning, varens placering og fremtoning i en fysisk butik, effekten af en veludført onlinekampagne, gennemført tekstforfatning, det visuelle udtryk i billede- og videocontent, formuleringen og budskabet i skriftligt content og en brugervenlig mobile first experience. Det er formater, vi kender, og der findes adskillige guidelines og opfattelser af, hvordan man bedst muligt bør arbejde med dem.

Fra mobile first til voice first

Nu går vi muligvis en tid i møde, hvor kunderne kun vha. stemmen foretager et køb online, og det er pludselig et markant anderledes format at skulle forholde sig til.

Det er en voice first virkelighed, hvor rigtig mange virksomheder er på glatis.

For hvordan omsætter man den værdi, et brand kan have og som er et resultat af effektiv markedsføring, hvor det visuelle i høj grad har været i højsædet?

Kan kunstig intelligens (Alexa) på samme måde anerkende og formidle brandværdi med stemmen gennem en højtaler?

Selvom der som nævnt tidligere fortsat er meget begrænsede muligheder for at annoncere via Alexa, så kan det kun være et spørgsmål om tid, før Amazon for alvor begynder at åbne op for muligheden.

Voice annoncering er uudforsket territorium

Hvordan virksomheder og brands skal agere ift. annoncering på Alexa-platformen, afhænger meget af, hvilken formel Amazon beslutter sig for at gøre tilgængelig for de brands, der vil annoncere.

Vælger Amazon at gå “Google-vejen” og give mulighed for målrettet annoncering via betalte søgeresultater?

Bliver det mon en model, hvor man dirigeres hen mod dét rengøringsbrand, der har betalt for at blive nævnt, når en bruger spørger Alexa: “Hvordan får jeg en rødvinsplet af min t-shirt?”.

Spørger man “Hvordan laver man en god omelet?”, kan man blive henvist direkte til en opskrift af Jamie Oliver (oplæst af ham selv), der jo også vil kunne sælge sine kogebøger og køkkenudstyr i samme ombæring. Spørger man Alexa om rejsetips til New York, vil man eksempelvis hos Tripadvisor være meget interesseret i at betale for at være dén formidler af rejsetips, der bliver nævnt først. I mange brancher kan man forestille sig, at der vil være benhård konkurrence om at være dét brand, der bliver nævnt allerførst. Og så vil prisen helt sikkert også være derefter.

Indtil videre er meget af det blot spekulationer, og ingen ved med sikkerhed, hvordan det hele kommer til at udspille sig.

Da Google for alvor gjorde sit indtog, investerede mange virksomheder massivt i SEO og Google AdWords for at spille efter de regler, man nu engang var underlagt med den enorme betydning, Google havde og stadig har som marketingplatform.

Amazon har på sin hjemmeside en oversigt over de mange Skills, der findes. Ligesom ved en Google-søgning kan der her ligge interessante muligheder i at give brands lov til at betale for en attraktiv placering i “Skill-søgeresultaterne”:

alexa skills app

Marketing med Alexa: Hvordan bærer man sig ad?

Allerede nu kan man som virksomhed begynde at etablere sit brand i den marketingvirkelighed, Alexa står for. Det kræver, at man som virksomhed producerer indhold af høj kvalitet, der er relevant og tilpasset denne nye platform.

Den ene mulighed er at udvikle “skills” til Alexa. Det kan blive en interessant tilføjelse til mange virksomheders eksisterende content marketing strategi.

En “skill” kan være mange ting. Det afhænger af produktet, man sælger, og det afhænger af, hvilken kontekst produktet bruges i.

Er man i fødevarebranchen, er det selvfølgelig oplagt at tilbyde opskrifter, som brugeren kan gå igennem i sit helt eget tempo og starte og stoppe vha. sin stemme. At lave detaljerede opskrifter, der fungerer i et stemmestyret miljø vil være relevant at gøre, uanset om man er restaurant, sælger madprodukter, køkkenudstyr, kogebøger eller lign.

Starbucks har f.eks. udviklet en “skill”, der gør det muligt for pendlere at bestille deres foretrukne kaffe på farten.

Man kan ikke bare direkte kopiere sin eksisterende branding fra markedsføringen på sociale medier, website mv. og så tro, at det kan fungere lige så godt i en stemmestyret verden.

Man skal gentænke hele idéen om formidling af content, og det skal man, uanset om man er et brand, der agerer helt på egen hånd, eller om man er et tekstbureau eller et marketingbureau. Budskaberne skal oversættes og bygges op fra bunden af, så de passer ind i en ny virkelighed, hvor det eneste værktøj, der gøres brug af hos både afsender og modtager, er stemmen og hørelsen.

Amazon Alexa sparer forbrugeren for en masse tid

Det er måske ikke lige relevant i alle sammenhænge (som forbruger) at gøre brug af Alexa. Står man eksempelvis overfor at skulle investere i et dyrt produkt, der kræver meget overvejelse og vejledning, vil man selvfølgelig ikke bare lige bede Alexa om f.eks. at købe et tilfældigt fjernsyn.

Men er der tale om de mere rutineprægede køb, som man alligevel køber på daglig eller ugentlig basis til husholdningen, så kan Alexa pludselig være til stor hjælp. Først og fremmest fordi det gør, at man sparer en masse tid. Om man køber den ene eller anden tandbørste betyder ikke det helt store, og det er et køb, man – modsat et dyrt fjernsyn – godt tør overlade til Alexa.

Alexa kan gøre hverdagen nemmere for forbrugerne ved at spare dem for den tid, de i dag bruger på rutineprægede køb og opgaver. Det frigør en masse tid til familien, fritidsinteresser mv.

På længere sigt vil Alexa måske endda begynde at tage sig af de lidt dyrere og mere komplicerede køb, efterhånden som “hun” lærer den enkelte bruger bedre at kende.

Med tiden vil AI-platforme som Alexa potentielt set også være i stand til at bruge købshistorik og -adfærd samt præferencer til at vurdere, om kunden f.eks. helst vil præsenteres for sund mad, bæredygtige produkter og pensionsinvesteringer med et langsigtet fokus eller om kunden derimod er meget prisfokuseret, blot vil have det billigste produkt og generelt tænker meget kortsigtet.

Er brugeren på en sund diæt, hvor der løbende bliver købt de samme sunde fødevarer, kan det være relevant for Alexa at præsentere brugeren for andre træningsrelaterede produkter.

echo højtaler

Eksempler på gode Alexa Skills

Domino’s Alexa Skill

domino's alexa skill

Domino’s er et godt eksempel på, hvordan en aktør i fødevarebranchen kan skabe en Alexa Skill, der rent faktisk giver mening ift. formatet.

Denne Skill gør det – selvfølgelig – muligt at bestille en pizza enten ved at lave en helt ny ordre fra bunden (noget, der faktisk ikke er mange andre restauranter, der endnu tilbyder med Alexa) eller ved at genbestille den seneste ordre. Efter bestilling kan man også få løbende opdateringer om, hvor langt pizzabudet er på ruten.

Headspace Alexa Skill

headspace alexa skill

Headspace har udviklet en Skill, der gør det nemt at påbegynde den daglige meditation, som Echo-højtaleren sørger for at guide dig igennem.

Make Me Smart Alexa Skill

make me smart alexa skill

Med denne Skill kan man på 2 minutter blive klogere på aktuelle emner og lige præcisal de ting, man interesserer sig for – nyheder, økonomi, kultur, sport mv.

Chop Chop Alexa Skill

chop chop alexa skill

Med denne Skill kan man uden at bruge hænderne og kun ved hjælp af sin stemme arbejde sig igennem en opskrift skridt for skridt. Man bliver under kyndig vejledning guidet igennem hele procesen. Så kan de fleste pludselig blive i stand til at lave mad.

Ovenstående eksempler er gode bud på, hvordan man som virksomhed kan gribe det an, når man skal skabe en Alexa Skill, der rent faktisk fungerer i et lydunivers, hvor stemmen og hørelsen er de eneste redskaber, man har at gøre med.

Voice search og betydningen for Alexa

Noget, der kan tænkes at få stor betydning, når vi snakker Amazon Alexa og voice first-virkeligheden, vi kan stå overfor, er voice search og kunsten at optimere sit indhold til voice search.

Igen er det svært at komme med nogen entydig formel. Når du foretager en søgning på Google, bliver du præsenteret for en masse søgeresultater, som du kan læse og kigge på med egne øjne. Når du søger efter informationer på Alexa, hører du i stedet søgeresultaterne blive læst op af Alexa. Det skal siges, at Alexa gør brug af Bing som søgemaskine – ikke Google.

Når det kommer til voice search, så vil det give god mening at tænke i spørgsmål og svar. Når man foretager en søgning med sin stemme og ønsker informationer, vil man ofte gøre det med et spørgsmål.

Derfor vil det give mening at fokusere på at besvare det pågældende, specifikke spørgsmål i sit indhold og samtidig sørge for at placere det så tidligt og højt på siden som muligt.

Jo længere (relevante) søgeord man formår at implementere i sit indhold, jo bedre og mere specifikke søgeresultater kan Alexa levere for brugeren. Kan man finde relevante longtail søgeord og implementere dem i sit indhold, kan det gøre, at man formår at fange langt flere af de mere specifikke og relevante søgninger, hvis man formår at ranke højt på dem.

Hvordan optimerer man til voice search?

Det er umuligt at vide, hvornår (om) Alexa kommer til at understøtte det danske sprog.

Det betyder dog ikke, at man ikke allerede nu bør fokusere på at optimere til voice og voice search specifikt.

I det hele taget lader det til, at det er de færreste virksomhedsejere, der endnu har gjort sig de helt store overvejelser ift. at optimere forretningen til voice.

I denne undersøgelse med mennesker, der alle i det daglige arbejder med digital marketing, svarer 66 % af de adspurgte, at de ingen planer har om at gøre sig klar til voice search. Her skal man huske på, at voice search altså står for mere end 20 % af alle søgninger, der foretages på mobil.

Der er dog 31 % af de adspurgte, der ganske vist tror på, at voice search bliver “the next big thing”.

Ser vi bort fra kun at fokusere på Alexa, og kigger vi på voice search generelt, er der flere ting, man kan gøre for at imødekomme den virkelighed, vi nok går i møde. En virkelighed, hvor voice search bliver en endnu mere populær måde at søge på. I det følgende fokuserer vi på stemmesøgninger på Google:

Spørgende søgefraser

Når brugerne søger via voice search, lader der til at være en tendens til, at man bruger spørgende sætninger. I stedet for at fokusere på korte søgefraser som f.eks. “alexa hvordan”, “alexa optimering” og “alexa danmark”, så vil det i voice search-øjemed give bedre mening at fokusere på mere komplette, spørgende sætninger som f.eks.:

  • “Hvordan fungerer Alexa?”
  • “Hvordan optimerer man sin forretning til Alexa?”
  • “Hvornår kommer Alexa til Danmark?”

Man vil i den forbindelse med fordel kunne placere disse spørgende søgefraser i sine overskrifter, og de dertilhørende svar bør holdes så korte og præcise som muligt. Ifølge denne undersøgelse har det typiske søgeresultat med voice nemlig en længde på kun 29 ord. De 29 ord er det specifikke tekststykke fra siden, der hives ud og præsenteres som svar på den pågældende søgeforespørgsel for brugeren. De 29 ord er altså ikke sidens samlede antal ord.

Hvis de spørgende søgeforespørgsler fremadrettet – i en stemmestyret virkelighed – bliver normen, kan det også tænkes at være relevant at tænke ind, når man eksempelvis skal skrive kategoritekster eller produktbeskrivelser til webshops.

Featured snippets

Et featured snippet er et udvalgt søgeresultat, der ifølge Google er så godt og relevant for den pågældende søgefrase, at det fortjener at blive fremhævet over alle de andre søgeresultater. Featured snippets bliver derfor ofte også refereret til som “placering 0”.

Giver man et kort og præcist svar på det, brugeren søger efter, kan man være heldig at få denne placering, som i mange tilfælde markant øger sandsynligheden for, at brugeren besøger dit website.

Featured snippets kan meget vel ende med at få stor betydning ift. voice search.

google featured snippet placering 0

Lokal SEO

I mange tilfælde bruges virtuelle assistenter og altså dermed også stemmesøgninger til at efterspørge virksomheder og services i lokalområdet. 

I 2018 var der mere end 1 milliard stemmesøgninger om måneden og 40 % af dem omhandlede lokale forhold. 

Det er derfor vigtigt, at man sørger for at fokusere på at være synlig, når lokale brugere søger efter den service eller det produkt, man udbyder. 

Der er flere ting, man kan gøre for at forbedre sin lokale synlighed, og jeg vil i den forbindelse anbefale at denne artikel om voice search og lokal SEO.

Page speed og betydningen for voice search

Hastighed har naturligvis stor betydning allerede den dag i dag, og det har det efterhånden haft i et stykke tid. Det tyder på, at page speed også får stor betydning for en hjemmesides chancer for at være det første søgeresultat, der præsenteres ved en stemmesøgning.

En undersøgelse viser, at det gennemsnitlige stemmesøgningsresultat indlæses på 4,6 sekunder, hvilket er 52 % hurtigere end et gennemsnitligt website.

Samme undersøgelse indikerer derudover også, at Google foretrækker at fiske stemmesøgningsresultater fra long form content. Det gennemsnitlige samlede antal ord på de sider, der ender som det foretrukne stemmesøgningsresultat ligger på 2312 ord.

At have et website, der understøtter HTTPS er selvfølgelig efterhånden en no-brainer. Det understreges også ved, at 70,4 % af Googles topresultater (ved stemmesøgning) er sikret med HTTPS.

Generelt set giver det rigtig god mening at lægge kræfter i at optimere sit website til voice search, da mange af elementerne – eksempelvis page speed – ikke kun er vigtige for voice search. De er i lige så høj grad vigtige at have fokus på i al almindelighed for at have et velfungerende og brugervenligt website.

Alexa med dansk tale?

Det er svært at sige, om Amazon opnår samme succes med Echo-højtaleren i Europa – og Danmark – som de har formået i USA. Det kan være, at det i stedet bliver Google med Google Home eller Apples HomePod, der kommer til at dominere markedet for smartspeakers herhjemme. Det vil tiden vise.

Skal man kigge på, hvordan man kan optimere sin forretning og gøre sig forhåbninger om at indtage Amazons Alexa-platform, når den tid er, så er der specifikke brancher, hvor det især vil give god mening.

amazon echo

Mange brands, der laver køleskabe, elektroniske dørlåse, termostater, lamper og andre apparater til hjemmet, har allerede gjort det muligt at integrere Alexa med disse apparater.

For smarthome-techvirksomheder, medievirksomheder, nyhedsmedier og musiktjenester giver det ligeledes god mening at dedikere ressourcer til at etablere en tilstedeværelse med Alexa.

Man kan dog sagtens drage fordel af Alexa, også selvom man ikke hører ind under de nævnte kategorier. Det tidligere nævnte eksempel med Domino’s er et godt eksempel på en virksomhed, der har formået at udvikle en Alexa Skill, der er tilpasset og udnytter formatet til fulde.

Det vil selvfølgelig afhænge af, hvilken branche man befinder sig i, men kan med fordel allerede nu begynde at gøre sig tanker om, hvilken Alexa Skill man kan udvikle, som – udelukkende ved brug af stemmen – vil kunne gøre hverdagen nemmere eller bringe værdi for brugeren.

Et andet godt eksempel er Zyrtec, en amerikansk medicinvirksomhed, der har udviklet en meget brugbar Alexa Skill til pollenallergikere. Er pollentallet højt, opfordrer Alexa dig til at tage medicin med, inden du skal ud ad døren. I dette eksempel beder Zyrtec ikke forbrugeren om at købe produkter fra Zyrtec, men det gør alligevel, at forbrugeren har Zyrtecs navn i baghovedet, når de næste gang skal købe medicin.

Som nævnt tidligere i denne artikel vil man også kunne forestille sig en model, hvor man som brand kan betale sig til at blive nævnt som det primære forslag, når kunden f.eks. spørger Alexa til råds om parfumer.

Voice search er på ingen måde noget nyt fænomen.
Vi går sandsynligvis en virkelighed i møde, hvor voice search og voice generelt kommer til at spille en endnu større rolle end hidtil – især også som et slagkraftigt marketingredskab for virksomheder.

Det giver mulighed for, at man som brand kan introducere sig selv til helt nye, potentielle kunder.

Har man endnu ikke gjort sig tanker om den voice first virkelighed, vi kigger ind i, så er det ved at være på tide.


Share via
Copy link