Hvad er content marketing?
Hvordan opbygger og opretholder I som virksomhed en fornuftig content marketing strategi med relevant og værdiskabende kvalitetsindhold, der udgives kontinuerligt og giver brugeren lyst til at besøge jer igen og igen?
- Hvilken type indhold bør din virksomhed producere?
- Hvordan kan du skabe indhold, der vejleder, underholder og skaber værdi for den besøgende?
- Hvilke platforme bør indholdet udkomme på?
- Hvilke formater bør dit indhold produceres i, så det er tilpasset de forskellige sociale platforme?
Der er rigtig mange spørgsmål, der kan være relevante at stille sig selv, når man arbejder med content marketing.
Hvad er content marketing?
Når man snakker content marketing, dækker det over indhold, der først og fremmest har til formål at skabe værdi hos de besøgende. På sigt er målet ligeledes at skabe loyalitet, da den besøgende forhåbentlig føler, at indholdet er så godt, at vedkommende ønsker at vende tilbage i fremtiden.
Indholdet kan eksempelvis være videoer, billeder, podcasts, artikler, blogindlæg infographics, landing pages og meget andet.
Det vigtige er, at indholdet udarbejdes med fokus på at skabe værdi fremfor direkte at opfordre kunden til at købe noget af dig. I sidste ende skal modtageren føle, at de får noget af værdi fra det indhold, du giver dem. De skal føle, at de bliver underholdt eller inspireret, at du løser et problem for dem, at de bliver klogere eller lign. Forhåbentlig vil det medvirke til at skabe en langvarig relation med kunden.
Du skal ikke fokusere på at sælge, når du arbejder med content marketing. Har du hele tiden et altoverskyggende mål om at hjælpe fremfor at sælge, vil du have langt større chance for at skabe en mere dedikeret og længerevarende kunderelation, der på den lange bane vil styrke din forretning og din bundlinje.
Du skal se dig selv som en oprigtig rådgiver og sparringspartner – ikke som en sælger.
Hvordan kan man gribe content marketing an?
Der findes mange opfattelser af, hvordan den rette content strategi bør se ud.
Der er ingen grund til at prøve at få det til at lyde mere fancy end det er. Der er ingen grund til at kaste om sig med en masse smarte engelske buzzwords, hvis det ikke bidrager yderligere til forståelsen for emnet.
Idéerne og fremgangsmåden her på siden illustrerer én måde at gøre det på.
Alle bureauer og aktører arbejder forskelligt, og det er sådan det skal være. Jeg påstår ikke, at det her er den eneste rigtige måde at gøre det på, eller at det er den gyldne opskrift. Det skal give mening for dig og din virksomhed. Vælg dét content marketing bureau, du føler dig bedst tilpas med.
Så lad os komme til sagen.
Det er vigtigt, at du med din virksomhed er aktiv på alle relevante sociale platforme, men det skal naturligvis ikke være for enhver pris. Indholdet, der bliver sendt ud til de nuværende og kommende følgere skal give mening og bringe værdi. Man skal ikke bare smide indhold i hovedet på folk uden grund. Det skal give mening.
Lad være med at have i baghovedet, at du forventer noget til gengæld fra læseren. Det er en helt forkert tankegang. Det, du skal have i baghovedet er, at du skal bringe værdi til modtageren. Om det så er ved at være informerende, underholdende, motiverende eller noget helt andet, så skal målet altid være at give værdi til brugeren.
Lad være med at være i sælger-mode, når du producerer indhold. Fortæl en historie og opfør dig som en avis eller et medie, der eksempelvis prøver at gøre brugeren klogere. Så snart indholdet bliver salgsorienteret, skinner det igennem, og så mister du den autencitet, du ellers opnår, når du tilbyder indhold og værdi uden at forvente noget til gengæld.
Den rette content marketing strategi
Der er mange spørgsmål, der kan være relevante at stille sig selv, når der skal udarbejdes og dernæst distribueres indhold til de forskellige sociale platforme. Det kan virke pertentligt at gå op i detaljer som disse, men ikke desto mindre er det værd at tænke over.
Udover selve produktionen af indholdet er der flere ting, der er værd at tænke over ift. den konkrete distribution. Her er et par eksempler:
- Hvilke formater skal indhold udgives i på hhv. Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest mv.?
- Hvilke typer indhold bør man udgive på hhv. Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest mv.? Hvad fungerer?
- Hvornår skal du poste din video på Instagram som et almindeligt videoopslag, hvor 60 sekunder er den maksimalt tilladte længde på videoen? Bør du i stedet poste den på IGTV (Instagram TV), hvor videoen må vare op til 60 minutter?
- Måske bør du starte med at vise en 60 sekunders smagsprøve, som opfordrer brugeren til at se den fulde video på IGTV, som altså kan vare op til 60 minutter?
- I hvor høj grad bør man distribuere long-form content på IGTV, og i hvilke sammenhænge giver det mening?
- Hvilke typer indhold fungerer bedst på LinkedIn? Er det de lange, velformulerede tekstopslag, du skal kaste dig ud i? Er det korte eller lange videoer? Eller begge dele?
- Bør du udgive dine blogindlæg i fuld længde som tekstopslag direkte på Facebook og LinkedIn, eller bør du i stedet bare linke til blogindlægget, som ligger på din hjemmeside?
Det er blot eksempler på overvejelser, man kan gøre sig, når man skal lægge en plan for, hvordan man vil arbejde med content marketing.
Sådan kan du selv gøre
Det følgende repræsenterer en tilgang, som du kan vælge at lade dig frit inspirere af i dit arbejde med content marketing.
Et godt råd vil altid være at producere en eller anden form for long-form content.
Det kan eksempelvis være længere video– eller lydformater (videointerviews, Q&A shows, foredrag, podcast mv.), som kan opdeles i mindre bidder og dernæst distribueres i forskellige formater rundt omkring på de sociale platforme, du med din virksomhed er til stede på.
Lad os tage et eksempel:
Har I som virksomhed lavet en podcast, vil I kunne gøre brug af den på mange forskellige måder og i mange forskellige anledninger. Podcasten udgives naturligvis som en podcast på Spotify, iTunes, Soundcloud og andre relevante podcastplatforme, men derudover vil man kunne plukke en masse interessante bidder fra den. Er der et eller flere fede citater fra podcasten, kan disse bruges som quotes, der udgives i rette format på Twitter, Instagram mv.
Er der en længere, værdifuld pointe i podcasten, kan denne med fordel transskriberes til tekst og udgives som en artikel på LinkedIn, Medium eller på din hjemmeside.
Har du deltaget i et interview, der er relevant for din virksomhed, vil man kunne tage eventuelle relevante øjeblikke fra det lange interview og klippe dem ud til mindre videoer, som så kan postes rundt omkring på relevante platforme.
Vælger du ovenikøbet at optage podcasten på video, kan du klippe vigtige bidder derfra, som så distribueres rundt omkring.
Dermed får du alt i alt langt flere stykker content, som du potentielt set kan ramme endnu flere mennesker med – sammenlignet med hvis du blot delte ét stykke content. Tænk på, at du altså får flere stykker content og langt flere kanaler og indgangsvinkler, hvorfra du kan nå ud til endnu flere potentielle kunder.
Det understreger også pointen om, at indholdet skal tilpasses den enkelte platform, hvor det udgives.
Det er forskelligt, hvor stort et billede eller en video bør være på de forskellige platforme. Et eksempel er Facebook, hvor det optimale format for billeder i feedet er 1:1 (kvadrat), mens en video oftest bør have formatet 4:5.
Derudover er der på flere platforme sat begrænsinger for, hvor lang en video må være. På Instagram må en video i feedet højst vare 1 minut. Udgiver du en video via IGTV, må den vare helt op til 60 minutter. Der er stor forskel på, hvilke typer indhold der passer bedst ind i de forskellige formater og længder.
Dit indhold skal udformes og udgives forskelligt alt af afhængig af, hvilken af nedenstående platforme du udgiver på:
- Instagram / Instagram TV
- YouTube
- Snapchat
- Medium
- Nyhedsbrev
- Hjemmeside/blog
Hvilke platforme bør man være til stede på?
Lad os tage udgangspunkt i at du har ét langt stykke content, som vi også var inde på tidligere. Du har eksempelvis lavet et langt videointerview, et podcastinterview eller lign. Det stykke indhold kan vi kalde vores grundpille og fundament.
Det udgives i sin fulde længde på enten Facebook, YouTube eller IGTV i tilfælde af, at der er tale om video og på iTunes, Spotify og andre relevante podcastplatforme i tilfælde af, at der er tale om en podcast. Er der tale om en lang artikel, bør den eksempelvis i første omgang udgives i sin fulde længde på din blog.
Har du lavet et videointerview, kan du samtidig sagtens tage lyden derfra og udgive det som podcast.
Fra det lange stykke content klipper du så interessante og relevante bidder ud, som så ”genbruges” i korte videoer, stories, artikler, blogindlæg, nyhedsbrev eller i opslag på LinkedIn. Mulighederne er mange.
Sørg for at udgive dit long-form content først, og derefter kan du så smide de små bidder ud.
I første omgang kan formålet med disse små stykker content være at tiltrække seere til videointerviewet i sin fulde længde på YouTube eller at tiltrække lyttere og downloads til selve podcasten i sin fulde længde på iTunes. De små stykker content skal gerne give brugeren lyst til at se/høre det lange stykke content.
Det er dog vigtigt at understrege, at når du laver dit short-form content (de små bidder), så skal det fremstå som nyt content og ikke bare som et udklip fra tidligere content (selvom det er lige præcis dét, det er). Sørg for at redigere og præsentere det på en ny måde med selvstændige titler, overskrifter og beskrivelser.
Lyt til feedback fra dit publikum
Du har nu produceret og udgivet en masse kvalitetsindhold, der bringer værdi til dine brugere.
Hvilke øjeblikke fra det indhold, du har udgivet, kan dine læsere og seere bedst lide?
Er der specifikke ting, der bliver fremhævet i kommentarerne af dine følgere, som de åbenlyst tydeligt kan relatere til eller finder interessante?
Får du ud fra dine følgeres kommentarer et indtryk af, at der er bestemte emner eller typer af indhold, som de især er glade for, vil du med fordel kunne gøre brug af den indsigt til at producere endnu flere små stykker content fremadrettet med fokus på netop dét.
Det er en løbende proces, hvor du bør holde øje med publikums kommentarer og reaktioner på dine platforme. Det giver værdifuld indsigt, som du kan bruge til at finde ud af, hvilken form for content du bør producere fremadrettet.
Hva' så nu?
Her på siden har du fået forslag til, hvordan du selv kan gribe det an, når du skal arbejde med content marketing.
Det er på ingen måde en komplet stragi, men det kan hjælpe dig til at sætte en masse tanker og overvejelser i gang, der i sidste ende kan hjælpe dig på vej mod at skabe og distribuere fedt indhold på en ny måde.
Har du brug for hjælp, og vil du spare dig selv for den tidskrævende opgave, det kan være at skulle føre det ud i livet på egen hånd, så hjælper vi gerne. Det kan f.eks. være i rollen som tekstbureau, hvis det udelukkende er teksterne, du ønsker hjælp til.
Vi tilbyder dig at stå for hele processen. Lige fra idéudvikling og brainstorm af forskellige contentmuligheder, videre til produktion af indhold, content plan og til sidst selve distributionen af indholdet på alle relevante platforme.
Ønsker du at blive klogere på emnet, kan du i vores videnssektion læse et par artikler med content marketing eksempler.
Skal du have lagt en content marketing strategi?
Giv lyd via e-mailen herunder eller vha. kontaktformularen.