LeBron James er godt i gang med at opbygge et medieimperium, der ikke før er set i samme skala fra nogen sportsatlet. Han håber at ændre måden, hvorpå sport bliver formidlet og konsumeret af fans.
Han gør det dog ikke alene. Samarbejdet med den mangeårige, trofaste forretningspartner og barndomsven Maverick Carter har været en stærkt medvirkende faktor til, at LeBron (også) har haft enorm succes udenfor banen.
Aktiviteterne er samlet som datterselskaber under “paraplyen” Springhill Co. og indebærer bl.a. produktion og distribution af indhold i form af podcasts, videoindhold samt dokumentarer til både TV og især digitale platforme. De står bl.a. bag store tv-produktioner og den nyeste udgave af filmen Space Jam, hvor LeBron selv medvirker.
Det indhold, der produceres, distribueres primært på eget website og på de sociale medier.
Selvom der her er tale om et sportsikon og et medieimperium, som ingen her i landet kan måle sig med, så er der alligevel mange dele af måden, hvorpå LeBron James, hans forretningspartnere og deres fælles medieimperium griber indholdsproduktion an, som mange kan tage ved lære af.
Om man driver et marketingbureau, et brand eller endda et tekstbureau, som det er tilfældet hos undertegnede, så mener jeg, at der er inspiration at hente i måden, LeBron & Co praktiserer produktionen og eksekveringen af indhold på.
Indhold i øjenhøjde med målgruppen
De to partneres imperium indebærer også et marketingbureau, der servicerer virksomheder som JP Morgan Chase, Beats by Dre og Sprite.
Arbejdet med JP Morgan Chase mundede ud i en content marketing strategi med fokus på indhold, hvor sportsatleter taler om penge. Ikke om de dyre biler og Rolex-ure, de kan købe for de mange penge, de tjener, men derimod om, hvor vigtigt økonomisk ansvarlighed er, og hvordan det i mange tilfælde har været svært for mange atleter at administrere de mange penge, der følger med den tilværelse.
Økonomisk ansvarlighed lyder kedeligt, og målgruppen ville normalt aldrig gide at se indhold om det emne. Men i kraft af sportsatleternes enorme indflydelse, er det rent faktisk muligt at fange de unges opmærksomhed og måske lykkes med at gøre dem klogere på, hvor vigtigt det er at være økonomisk ansvarlig allerede i en ung alder. Mange sportsatleter ved bedre end nogen andre, hvor hurtigt man kan tjene mange penge. Samtidig ved de også – vigtigst af alt – hvor hurtigt man kan miste pengene igen.
Det er et godt eksempel på den type indhold, LeBron og Maverick Carter gerne vil skabe. Det gør det langt mere spiseligt for de unge, at det er de sportsatleter, de i forvejen ser op til, der sidder og snakker om økonomi. Hvis det i stedet var en bankansat eller en økonomiprofessor, der talte om det, ville man aldrig kunne fange målgruppen.
For makkerparret LeBron James og Maverick Carter er den helt store agenda at skabe og distribuere inspirerende content og give en stemme til dem, der tidligere har følt sig ignoreret. Dem, der tidligere ikke følt sig hørt, får dermed en platform, de kan bruge til at fortælle om lige præcis de historier, begivenheder og følelser, de ikke føler, får nok opmærksomhed. Fortællingerne skal bidrage til at skabe forandring og skubbe til de eksisterende, forstokkede holdninger i den offentlige debat i USA.
Kunsten at skabe relevant og højaktuelt indhold
Lige præcis den mission er – ifølge LeBron og Maverick Carter – endnu mere relevant end nogensinde før, hvis man tager de seneste måneders protester, uro og generelle udvikling i USA i betragtning.
Makkerparret har fingeren på pulsen, er i øjenhøjde og de italesætter og skaber indhold på baggrund af udviklingen og de udfordringer, der præger landet for tiden. De har været med til at producere en ny – og pt. meget aktuel – Netflix-serie om den første kvindelige, sorte self-made millionær i USA.
Derudover har de arrangeret en virtuel dimission med taler af bl.a. Barack Obama for de mange amerikanske studerende, der færdiggør deres uddannelse midt i en global pandemi.
LeBron og Maverick Carter vil vende op og ned på medielandskabet ved bl.a. at give sportsatleter og andre offentlige personligheder muligheden for selv at være herre over, hvordan de brander sig selv. Her er man ikke bange for at skabe indhold, der har markante holdninger og vælger side i forsøget på at skabe indflydelse for de samfundslag, der ikke er vant til at have det.
Ifølge James og Carter er deres forretningseventyr en kombination af Disneys måde at lave storytelling på, Nikes coolness og det sociale aftryk, Patagonia forsøger at sætte.
De har tidligere fået investeringer på 15. mio. dollars fra bl.a. Warner Brothers Studio og senest en investering på 100 millioner dollars.
Man kan så påstå, at det er nemmere at hente den slags investeringer, når ansigtet udadtil er LeBron James. Det kan der være noget om, men det kræver også, at man gør arbejdet, der skal til for at nå til der, hvor de i dag er på rejsen.
LeBron James kender alt til det med at vokse op uden at være begunstiget med rigdom og en stemme, der bliver hørt. Den indflydelse og stemme han i dag har, ønsker han at give videre til dem, der ikke har den.
LeBron & Co vil ikke lade sig diktere af gamle tv-stationer og medier, der ikke har formået at følge med den digitale udvikling. Før var man som sportsatlet afhængig af taletid hos de gamle, tradtionelle medier for at nå et publikum og udvikle et personligt brand. Det er man ikke længere afhængig af.
Håbet er at give mindre magt til de traditionelle medieplatforme og i stedet udnytte mode- og sneakerkulturen, sociale og digitale platforme samt de mange andre, nye måder, man kan fortælle sin historie på i år 2020.
The Shop er et eksempel på noget af det indhold, LeBron og Maverick Carter via deres produktionsselskab Uninterrupted har produceret, som måske har opnået bredest opmærksomhed og anerkendelse. Formatet var og er skabt som et onlineformat til udgivelse på Uninterrupteds egne digitale platforme, men allerede efter få episoder valgte HBO at købe rettighederne til programmet.
Konceptet går ud på, at makkerparret LeBron og Carter mødes med interessante personligheder fra musik, underholdning, sport mv. såsom Travis Scott, Snoop Dogg, Drake, Jimmy Kimmel, Kevin Hart, Patrick Mahomes, Odell Beckham Jr., Meek Mill, Pharrell og mange andre.
De mødes i en barbershop, hvor de diskuterer åbent om aktuelle emner, der ligger dem på sinde, herunder raceuroligheder, racisme, Donald Trump, politisk korrekthed, politivold, sport, musik, karriere og meget andet. Dét setup og den location, en barbershop, hvor man kan tale frit fra leveren, gør, at gæsterne føler sig velkomne. Mere velkomne end hvis de var gæst hos et traditionelt medie, hvor de kunne frygte, at deres ord vil blive fordrejet i jagten på at skabe en “god” historie med mange kliks i.
I The Shop føler gæsterne ikke, at de bliver interviewet af en journalist, der har en skjult agenda. Det er en samtale mellem gode venner, og derfor virker det. Det gør også, at der kommer holdninger frem, en journalist ville have svært ved at hive ud af de her musik- og sportsstjerner – netop fordi der ingen frygt er for, at det man siger, bliver fordrejet. Publikum får den ærlige, autentiske og uredigerede version.
Det her er indhold, målgruppen rent faktisk har lyst til at se. For målgruppen er det her mere relaterbart og jordnært, end hvad man ville få hos ESPN, CBS, CNN, New York Times og alle de andre.
Kritikere vil muligvis argumentere for, at modellen her kun er til for, at stjernerne kan tale til fansene uden at skulle svare på kritiske spørgsmål. Hvis stjernerne kan undgå journalister, har de selv fuld kontrol over, hvor postivt de bliver portrætteret, og de fortæller kun om det, de selv ønsker at tale om. Har stjernen en kontroversiel sag kørende, og er der ingen journalister, der har adgang, så er det ikke længere muligt at få svar på de mere kritiske (og i visse tilfælde relevante) spørgsmål.
Der kan dog ikke være tvivl om, at formater som The Shop giver fansene mulighed for at blive klogere på stjernerne på en helt anden måde, end hvad der tidligere har været muligt. Tidligere har trænere og ejere i høj grad kontrolleret, hvad atleterne og stjernerne fik lov til at fortælle til fansene.
Idéen til at starte lige præcis Uninterrupted fik LeBron James selv, da han havde fået nok af den måde, hvorpå medierne fordrejer ordene fra interviews, kun så det passer til en overskrift (og en medievirkelighed), der ikke fortæller den fulde historie.
LeBron & Co arbejder ud fra devisen om, at hvis indholdet passer bedst til at blive produceret af traditionelle tv-stationer som f.eks. ESPN, så skal Uninterrupted ikke lave det.
En uundværlig forretningspartner
Det kan godt være, at det er LeBron James, der får størstedelen af opmærksomheden, når hans mange forretningseventyr får omtale i medierne, men det er forretningspartneren Maverick Carter, der på mange måder er grunden til, at de to er nået til der, hvor de er i dag rent forretningsmæssigt.
Han har været manden, der på vegne af LeBron forhandlet en lang række reklameaftaler på plads med virksomheder som Coca-Cola (Sprite), Intel, Kia Motors, Verizon og Beats by Dre.
Carter var også i høj grad medvirkende til, at LeBron sikrede sig en livstidskontrakt med Nike til en værdi af over 1 milliard dollars. På det tidspunkt var det den første livstidskontrakt i Nikes historie og samtidig den største kontrakt, en sportsatlet nogensinde har fået.
Generelt virker det til, at LeBron altid har haft gode folk omkring sig, der har kunnet hjælpe med at navigere i de forretningsrelaterede dilemmaer, han har stået overfor.
Det så man, da LeBron i en alder af 18 år blev tilbudt 10 millioner dollars af Reebok for et sponsorat. Aftalen ville dog være under forudsætning af, at LeBron skulle forpligte sig til at afvise alle fremtidige henvendelser og tilbud fra Adidas og Nike. LeBron takkede nej til til Reeboks tilbud.
Selvom 10 millioner dollars er mange penge for en på det tidspunkt kun 18-årig ung gut, kan han i dag – med tanke på den nuværende aftale med Nike – godt tillade sig at være ganske tilfreds.
Maverick Carter og LeBron James’ forretningseventyr begrænser sig i øvrigt ikke kun til hjemlandet. De har i kraft af en investering i fodboldklubben Liverpool FC også tjent en god skilling. De investerede i 2011 6,5 millioner dollars for 2% af ejerskabet, og siden er værdien af ejerandelen vokset til at være mere end 43,6 millioner dollars værd.
De gamle medier på vej mod afgrunden
Det er efterhånden et velkendt faktum, at de traditionelle tv-stationer er pressede. I USA har ESPN mistet mere end 16 millioner betalende subscribers i perioden 2013-2019, og de er et meget godt billede på det efterhånden bredt anerkendte faktum, at flow-tv og de traditionelle medier i den grad er udfordrede i kampen mod streaming.
Til gengæld er det fortsat de tradtionelle tv-stationer, der har førertrøjen på, når det gælder livetransmissioner af sportsbegivenheder.
LeBron og Maverick Carter har dog heller ikke et mål– med deres produktionsselskab, Uninterrupted – om at skabe noget, der skal overgå eller erstatte liveoplevelsen. Målet er snarere at tilbyde endnu mere indhold og adgang til spillerne rundt om selve liveoplevelsen.
Fansene ønsker konstant adgang til deres yndlingsspillere, og alle spillere kan i dag frit være deres eget medie og udgive indhold, der ikke skal kontrolleres af hverken holdet eller ligaen.
Uninterrupted hjælper spillerne med at skabe indhold og nå ud til så mange mennesker som overhovedet muligt.
Det finansieres ofte vha. betalte partnerskaber, der giver mening for spillere og partnere, og det udgives herefter på alle relevante digitale platforme.
Målet er ikke blot at få sportsatleterne til at bruge de sociale medier til at fortælle deres historie. Målet er i lige så høj grad at opbygge stærke og langtidsholdbare brandpartnerskaber, der er relevante og giver mening for den enkelte atlet.
Sportsatleter, der får produceret content med hjælp fra Uninterrupted, får adgang til ressourcer samt råd og vejledning til at udvikle, promovere og distribuere content på alle relevante digitale platforme.
Atleterne får samtidig en procentdel af indtægterne fra de licensaftaler og sponsoraftaler, Uninterrupted sørger for at indgå med forskellige virksomheder.
Sportsatleterne er de nye tv-stationer
LeBron James og Maverick Carter er på forkant med udviklingen i det omskiftlige medielandskab, vi ser i disse år. De udgiver indhold på eget website, YouTube, Instagram og andre relevante digitale platforme. De er med deres forskellige aktiviteter indenfor content marketing og digital contentproduktion og -distribution med til at løsne de etablerede mediers greb om fansenes og målgruppens opmærksomhed.
Den virkelighed, vi i dag lever i, giver helt andre muligheder for, hvordan sport bliver formidlet og konsumeret af brugerne.
Fremover bliver det sportsatleterne selv, der kommer til at udgive det indhold, målgruppen vil se. Det kommer bl.a. til at ske – og sker allerede – med hjælp fra aktører som Uninterrupted i form af korte og lange dokumentarer, podcasts og webserier, der alt sammen produceres specifikt i de formater, der fungerer bedst på de forskellige digitale platforme, så man engagerer målgruppen bedst muligt.
Sportsatleterne er uafhængige af hold og ligaer. Der er i dag uendelige muligheder for at skabe et personligt brand, hvor man tilfredsstiller fansenes behov for konstant adgang til spillernes liv, samtidig med at der er enorme summer at tjene vha. bl.a. brandpartnerskaber.
Gevinsten ved de kloge, langsigtede investeringer
Man kan vælge at påstå, at LeBrons succes udenfor basketballbanens streger udelukkende skyldes, at han er den bedste spiller i NBA og en af de bedste atleter, verden nogensinde har set, og at den dertilhørende indflydelse, berømmelse, gennemslagskraft og hans navn alene vil være nok til at sætte skub i og garantere en vis mængde succes for ethvert forretningsfortagende.
Så simpelt kan det dog nok ikke stilles op.
Nogle atleter tager imod alle de tilbud og sponsorater, de kan komme i nærheden af, uden at tænke over om partnerskabet rent faktisk giver mening.
I LeBron James’ tilfælde lader hele opbygningen af det personlige brand og forretningseventyret til at have været lidt mere velovervejet helt fra starten af.
Udefra betragtet virker det til, at der ligger grundige overvejelser bag enhver beslutning om, hvorvidt et givent tilbud eller mulighed har været en god idé at forfølge eller ej. Uden at man kan vide, om det er korrekt, så virker det samtidig også til, at han har været omgivet af kompetente rådgivere og partnere hele vejen igennem.
Lige siden han som 18-årig indtog NBA, er hans personlige brand omhyggeligt blevet bygget op til dét, det er i dag. Der er fokus på solide, længerevarende sponsorater – eller partnerskaber – f.eks. illustreret med livstidskontrakten med Nike. Fokus er ikke på at tjene hurtige penge fra sponsoraftaler.
Et godt eksempel på den langsigtede strategi, han praktiserer, er da han i sin tid skulle træffe valget mellem McDonald’s og Blaze Pizza.
Han indgik ganske vist en sponsoraftale med McDonald’s i 2010, der årligt sikrede ham 4 millioner dollars indtil 2015, hvor han afviste at forlænge aftalen. Eftersigende lød tilbuddet her på 15 millioner dollars, som han altså valgte at sige nej til.
I stedet valgte han at tænke langsigtet og tilslutte sig Blaze Pizza, som han faktisk investerede 1 millioner dollars i allerede tilbage i 2012. Her var der på alle mulige måder tale om en lilleput sammenlignet med McDonald’s, både når det kommer til indtjening og brandværdi.
Til gengæld var han med sin ejerandel på 10 procent i Blaze Pizza en mere integreret del af virksomheden, han får mulighed for at få større indflydelse og på længere sigt var det muligt at tjene endnu mere fra dét partnerskab, end han ville kunne tjene med reklameaftalen hos McDonald’s. Omend der naturligvis ingen garantier er for det, kunne han imidlertid i årene 2012-2017 se værdien af sin ejerandel vokse fra 1 million dollars til 35-40 millioner dollars.
Målet for virksomheden er 1 milliard dollars i omsætning i 2022 og senere en børsnotering, der potentielt vil kunne indbringe LeBron en betydelig sum penge.
Samme manøvre praktiserede han i sin aftale med Beats by Dre, hvor han – i stedet for en traditionel reklameaftale – var mere interesseret i, at få et partnersamarbejde og ejerandel i virksomheden. Det viste sig at være en klog beslutning, da firmaet senere blev solgt til Apple for 3 milliarder dollars. Hvor stort udbyttet var for LeBron, er der delte meninger om. Nogle mener, at hans udbytte beløb sig til 30 millioner dollars, mens andre mener, at han indkasserede 700 millioner dollars ifm. salget.
Begge eksempler understreger endnu en gang, at LeBron James afstår fra at vælge de nemme, hurtige penge her og nu og altså i stedet satser på de længere og med tiden mere frugtbare partnerskaber, der måske ikke giver ham en klækkelig kontant udbetaling med det samme, men som på sigt kan resultere i en langt større økonomisk gevinst.
LeBron James: More Than An Athlete
Der er ingen tvivl om, at LeBron James – allerede inden han stopper karrieren – har skabt sig et eftermæle, der er langt større end NBA og basketball. Han er én af dem, der har opnået at blive personificeringen af NBA og basketball.
Det giver anledning til inspiration for de kommende generationer i basketball og andre sportsgrene. Partnerskabet mellem LeBron James og Maverick Carter er unikt og svært at måle sig med, men ikke desto mindre viser det de enorme muligheder, der er for den kommende generation af sportsatleter med henblik på at opbygge et personligt brand og skabe et forretningsimperium, der rækker langt udover sportens grænser.
LeBron er med sit medieimperium på en mission, der handler om at give taletid og skabe en platform for dem, der ikke tidligere har haft det talerør og den indflydelse, han har. Derudover er målet at gå forrest som det gode eksempel og skabe content, der kan være med til at inspirere en hel generation og i sidste ende dirigere samfundet i den rigtige retning.
LeBron James er i sandhed mere end blot en atlet.