Bestil en kompetent tekstforfatter her

Hvornår er en tekst egentlig af høj kvalitet, og hvornår ved du, at der er plads til forbedring?

Hvordan får du Google til at værdsætte og kreditere det tekstindhold, du har på din hjemmeside?

Hvor meget skal du egentlig fokusere på søgemaskineoptimering, når du skriver tekster?

optimering af indhold

Hvordan skriver man SEO-tekster?

Det gør man ikke.

Lad mig forklare.

Det er ganske forståeligt, hvis du som virksomhed har et ønske om at ligge højt i søgeresultaterne med dine forskellige udvalgte søgeord. Det vil vi hellere end gerne hjælpe med.

Vi vil hjertens gerne hjælpe dig med at lave indhold, der når ud til så mange som muligt. Vi vil vildt gerne hjælpe med at lave indhold, der er relevant, giver brugeren en god oplevelse og i sidste ende forhåbentlig resulterer i en eller en anden form for konvertering på dit website og senere et genbesøg.

Sagen er den, at der findes mange opfattelser af, hvordan man egentlig bør skrive hjemmesidetekster, der får den til at præstere godt i søgeresultaterne.

Lad os prøve at skelne lidt mellem de forskellige opfattelser, og bliv klogere på, hvad der skal til for at forbedre kvaliteten af tekstindholdet på din hjemmeside.

Hvad er SEO tekster, og hvorfor skal du droppe dem?

SEO-tekster har efterhånden – med god grund – fået et blakket ry. For nogle år siden herskede der en opfattelse af, at den rette måde at skrive indhold på var at gentage de udvalgte søgeord umanerligt mange gange i teksten. I sidste ende var målet så, at dette skulle resultere i forbedrede placeringer i søgeresultaterne. Det er en tendens, der i visse tilfælde fortsat ses rundt omkring. Tidligere har det med denne fremgangsmåde været muligt at opnå høje placeringer på Google.

Tanken med SEO-tekster er at skrive tekster, hvor et udvalgt søgeord indgår unaturligt mange gange med det ene formål at snyde søgemaskinerne til at tro, at der er tale om godt og relevant indhold i relation til det pågældende søgeord.

Det eneste du i så fald opnår ved dette, er et hurtigt fix. Det vil ganske givet være en billig løsning at købe SEO-tekster under disse forudsætninger, men det vil ikke styrke din forretning på længere sigt. Tværtimod. Ved at skrive ud fra en sådan standardiseret præmis, hvor det udelukkende handler om at nå op på et forudbestemt antal gentagelser af samme søgeord, vil du ende ud med at tilbyde en meget anstrengende og frustrerende brugeroplevelse for de besøgende på dit website.

Så hvis du ikke skal arbejde med SEO-tekster som beskrevet ovenfor, hvad skal du så gøre?

Hvordan kan du optimere dit indhold?

Ønsker du tekster, hvor dine søgeord bliver gentaget adskillige gange med det ene formål at få siden til at ranke højt på Google, er du nok nødt til at søge andre steder hen. Der findes en masse udbydere, der tilbyder netop dét.

På trods af den tydelige skepsis over for SEO-tekster bør det understreges, at du selvfølgelig fortsat skal arbejde med dine søgeord i det indhold, du udarbejder. Men i stedet for at gentage dit fokussøgeord adskillige gange kan du i stedet med fordel kombinere det med andre relevante ord og fagbegreber, der har relation til det univers, du har med at gøre.

Fremfor at levere SEO-tekster med den nævnte forældede tilgang, hvor det eneste man opnår, er et quick fix, bør og vil fremgangsmåden her hos motZ i stedet være at levere indhold, som brugeren rent faktisk finder relevant. Det sker i form af beskrivende, engagerende og motiverende indhold, der kan være med til at guide og gøre brugeren klogere. Det er f.eks. den type indhold, du kan få hjælp til at udarbejde ved at hyre en tekstforfatter.

Hvis man derudover formår at levere kvalitetsindhold på kontinuerlig basis, så vil det alt andet lige give brugeren større lyst til at vende tilbage til din hjemmeside igen i fremtiden.

Hvordan vurderer Google kvaliteten af dine tekster?

Man kan lige så godt vænne sig til tanken om, at Google efterhånden i høj grad agerer som et menneske. Google gør på mange punkter brug af de samme parametre, når kvaliteten og værdien af indhold og tekster skal vurderes.

indholdsoptimering

Det kan lyde banalt, men vi mennesker vil gerne have tekster, vi rent faktisk kan bruge til noget – skrevet i et sprog, der giver mening – og det samme vil Google have.

Der findes også en række andre faktorer, der åbenlyst kan være med til at svække kvaliteten af indholdet på en hjemmeside. Har du eksempelvis mange grammatik- og stavefejl, der gør teksterne usammenhængende, bør du få rettet op på det.

Har du samtidig heller ikke nok tekst på en given underside, kan det være svært for både brugeren og for Google at få et indtryk af, om indholdet er godt og relevant. Det betyder dog naturligvis ikke, at man bare skal skrive en masse unødvendige fyldord, som kun har til formål at gøre teksten længere.

Brug for en tekstforfatter til dine tekster?

Skal man skrive tekster, der har lidt mere at byde på end de traditionelle SEO-tekster, så er det klart, at det tager længere tid.

Det er nemt at skrive tekster, hvor det eneste formål og succeskriterie er, at fokussøgeordet optræder et bestemt antal gange. Men vil man gå skridtet videre og skrive noget, nogen rent faktisk kan få noget ud af at læse, kræver det tid og viden om emnet.

Et eller andet sted skylder du også læseren, der vælger at bruge tid på at læse dit indhold, at du gør en indsats for at berige vedkommende med noget, der eksempelvis informerer eller er underholdende. Det er vigtigt, når man skal planlægge og eksekvere indhold som led i en fornuftig content marketing strategi, men det er også vigtigt, når man bare i det hele taget skal planlægge og producere indhold i alle mulige afskygninger.

Helt basalt kræver det også, at man sætter sig ind i, hvem man skriver til. Som i så mange andre sammenhænge er der heller ikke her nogen “one-size-fits-all”

Skal vi opsummere, kan man sige, at kvaliteten og værdien af dine tekster kan være med til at overbevise brugeren om, hvorvidt de skal handle hos dig eller konkurrenten. Besvarer du alle tænkelige tvivlsspørgsmål, brugeren sidder med inden købet, er der større chance for, at vedkommende vælger at handle hos dig.

Der kan naturligvis være kunder, der er afklarede og allerede ved, hvad de vil have, og som derfor ikke har behov for at læse produkttekster inden købet. Denne type kunde leder højst sandsynligt blot efter det billigste sted at købe produktet.

Men er der tale om en kunde, der er ude på dybt vand og har behov for vejledning inden købet, så er det en anden sag. Den type kunde, der skal vejledes og guides på rette vej, vil du jo gerne have i folden. De skal fanges, overbevises og konverteres til at blive kunde hos dig.

Dine tekster er dit ansigt udadtil og er det måske vigtigste værktøj, du som webshopejer kan gøre brug af til at få den besøgende til at føle sig velkommen. Det er din mulighed for at tilbyde noget, der minder om følelsen af menneskelig kontakt og vejledning, som man får i en fysisk butik med god service.

Ved hjælp af en komplet gennemgang og efterfølgende optimering af tekstindholdet på din hjemmeside kan du blive hjulpet godt på vej mod øget synlighed hos søgemaskinerne og – vigtigst af alt – give dine besøgende en behagelig brugeroplevelse. Det er det vigtigste.

Vi kan hjælpe dig med at skrive nye tekster eller optimere dine nuværende tekster, så alt står knivskarpt og er tilpasset den målgruppe, du gerne vil ramme. Det gælder ifm. overskrifter, underoverskrifter, brødtekst, produktbeskrivelser, kategoritekster, artikler, blogindlæg og generelt bare tekstindhold i det hele taget.

Hvor skal du hente hjælp?

Der findes mange holdninger til, hvordan du skal gribe det an, når man skal udarbejde indhold til hjemmesider. Antagelserne her på siden repræsenterer én måde at gøre det på for én type tekstforfatter. Andre udbydere kan have andre holdninger til, hvordan du bør gribe det an, og det er helt fair. Det er sådan det skal være. Det giver dig nemlig muligheden for at vælge lige præcis dén aktør, du føler, har den mest fornuftige tankegang og arbejdsmetode, når det kommer til udarbejdelse af indhold.

Det her er ikke en salgstale for, at du skal hyre lige præcis os til at optimere tekstindholdet på din hjemmeside. Du skal hente hjælp hos dét tekstbureau med dén filosofi, du synes bedst om.

I sidste ende er det ligeledes en opfordring til at undgå fælden med standardiserede og masseproducerede SEO-tekster.

Uanset hvad du gør, så sørg for at vælge en tekstforfatter, der går op i at skrive tekster, der har til formål at hjælpe læseren fremfor at lefle for søgemaskinerne.

Brug for en tekstforfatter?

Giv lyd via e-mailen herunder eller vha. kontaktformularen.

Email:

Fortæl om dit projekt