Produkt- og kategoribeskrivelser

Gennemarbejdede produktbeskrivelser og kategoritekster er vigtige for at kunne guide kunden og levere de nødvendige informationer ifm. købsbeslutningen.

produkt- og kategoribeskrivelser

Frustrerende og mangelfulde beskrivelser

Du kan måske nikke genkendende til frustrationen over at finde et produkt på en webshop, der ser interessant ud, og som du overvejer at købe, men hvor beskrivelsen af produktet mangler et par informationer, som du egentlig rigtig gerne vil have svar på, inden du beslutter dig for at købe produktet eller ej.

produktstruktur

Potentialet ved udførlige produkt- og kategoribeskrivelser

Man skal ikke undervurdere det potentiale, der ligger i at være i stand til at afdække alle tænkelige tvivlsspørgsmål og informationer, kunden kunne tænkes at efterspørge. 

Formår du at præsentere kunden for knivskarpe og letlæselige formuleringer samt konkrete og brugbare informationer om produktet, så kan det i sidste ende være dét, der afgør om den besøgende vælger at handle hos dig eller hos konkurrenten. Det skaber tryghed, og det viser seriøsitet og troværdighed, at du fremlægger alle de relevante informationer om produktet, du overhovedet kan komme i tanke om, og det øger i sidste ende dine chancer for en konvertering.

Det kan være en meget tidskrævende opgave at sætte sig ned og skrive udførlige produkt- og kategoribeskrivelser for samtlige produkter og kategorier på en webshop. Det kan derfor være i mange tilfælde være en god idé at hente ekstern assistance til en opgave som denne, hvad enten det er produkter eller kategorier (eller begge dele), du skal have beskrevet.

Når det kommer til SEO, vil det samtidig give dig muligheden for at kunne præsentere en masse unikke beskrivelser i søgeresultaterne i stedet for blot én generisk beskrivelse, der er ens for alle dine produkter og kategorier, og som måske endda er automatisk genereret af dit CMS-system – dét er i så fald ikke optimalt.

Sørger du for at præsentere gennemarbejdede produkt- og kategoritekster på din webshop, vil du også forbedre mulighederne for intern linkbuilding mellem produkter, kategorier, blogindlæg og andet relevant indhold på siden. I takt med at du fastholder den besøgende, fordi informationerne er tilstrækkelige og relevante for vedkommende, får Google et indtryk af, at den besøgende finder indholdet rundt omkring på webshoppen interessant, og det er meget positivt, bl.a. set med SEO-briller.

skrivebord og computer

Hvordan skriver man produkt- og kategoribeskrivelser?

Som det også er tilfældet, når man i al almindelighed skal udarbejde content, så gælder det også ved produkt- og kategoribeskrivelser, at du skal skrive med fokus på mennesket, der er modtager og læser af indholdet. Du skal ikke skrive med fokus på Googles søgemaskinerobotter (crawlere).

Det kan lyde basalt, men som det også er beskrevet andetsteds her på siden, så er den efterhånden forældrede tankegang bag SEO-tekster bare ikke vejen frem, heller ikke når det gælder produkttekster og kategoribeskrivelser. Hele idéen med at proppe tekster med søgeord er noget, der heldigvis hører fortiden til, og selvom det efterhånden står klart for de fleste, at det er en dum idé, så ser man desværre fortsat eksempler på det rundt omkring.

Husk på: Hvis du skriver noget, dine læsere godt kan lide, så vil søgemaskinen – meget firkantet sagt – i mange tilfælde også bryde sig om det. 

Spørg dig selv, om beskrivelserne af kategorierne og produkterne på din webshop hjælper den potentielle kunde, der besøger siden. Informerer og oplyser teksterne den besøgende tilstrækkeligt? Hjælper teksterne den besøgende til at foretage en købsbeslutning? Hav disse spørgsmål i baghovedet. Der er ingen grund til at gøre det mere kompliceret. Stiller du dig selv disse spørgsmål, og skriver du dine tekster med det in mente, så er du allerede nået et godt stykke af vejen.

Kend dit produkt

Du kan ikke skrive en informativ, præcis beskrivelse af et produkt, hvis ikke du kender produktet ud og ind.

Man vil hurtigt kunne gennemskue en produktbeskrivelse, der enten er automatisk genereret eller som er meget vag. Finder den potentielle kunde ikke de nødvendige informationer om produktet i din tekst, kan vedkommende hurtigt klikke tilbage til søgeresultaterne og i stedet besøge din konkurrent, der har knivskarpe og informative tekster, som giver kunden lige præcis de informationer, du ikke har formået at tilbyde, som er nødvendige for købsbeslutningen. 

Netop af den grund sørger vi som en del af arbejdet for at sætte os grundigt ind i, hvilke produkter I helt konkret sælger, og dernæst finder vi ud af (i samarbejde med jer), hvordan det skal kommunikeres til de besøgende på den bedst mulige måde. Det er eksempelvis super vigtigt, at man med teksterne får kommunikeret, hvilke fordele kunden helt konkret får ud af at købe produktet.

Står du selv for at skrive produkt- og kategoritekster, kan du godt risikere at blive forblændet og have for travlt med at fortælle om produkternes mange egenskaber og features. Det kan resultere i, at man ikke får fortalt om fordelene ved produktet og om, hvordan det helt konkret gør livet nemmere/bedre/sjovere – for det er dét, kunden går op i; ”hvad får jeg ud af det, og hvordan gør det mit liv nemmere/bedre?”

Når du laver en produktbeskrivelse af et par vinterstøvler, er det ikke nok at skrive, hvilket materiale støvlerne er lavet af, hvilken farve de har, eller hvordan de ser ud. Det kan være, at vinterstøvlerne er lavet af et materiale, der gør dem særdeles hårdføre i al slags vejr. I det tilfælde er det vigtigt at få kommunikeret, hvordan det i praksis kommer til udtryk:

  • Er støvlerne vandtætte eller vandafvisende?
  • Kan jeg vandre igennem et vandhul uden at få våde fødder? Under hvilke vejrforhold egner de sig til at blive brugt?
  • Er de mest oplagte til vandring, bjergbestigning eller andet?
  • Hvor holdbare er de her støvler? Hvad kan de holde til, når jeg gør brug af dem under helt ekstreme forhold?
  • Kan jeg med fordel bruge støvlerne, når jeg skal vandre igennem de kolde, sneklædte sibiriske skove?

Kunden skal kunne vide sig sikker på, at produktet er alle pengene værd, og at der ikke hersker nogen tvivl om, at det egner sig til lige præcis dén anledning, hvor vedkommende påtænker at benytte det.

Du kan aldrig blive for detaljeret og for omhyggelig med dine kategoribeskrivelser og produktbeskrivelser. Kunderne kan nemt have tvivlsspørgsmål, som man aldrig selv havde forestillet sig, og derfor er det vigtigt at forsøge at afdække alle tænkelige afkroge.

Få andre øjne på

At få andre øjne til at kigge på kategorier og produkter og udarbejde de dertilhørende tekster kan medvirke til, at teksterne rammer bredere og er mere informative, end hvis du selv skrev dem, og derudover kan det gøre, at teksterne netop kommer ud i alle afkroge og får afdækket de aspekter, du ikke selv troede, kunne være relevante at komme ind på i beskrivelserne. 

Skriver du generelt selv sine hjemmesidetekster, kan de hurtigt komme til at fremstå indforståede. Det er meget naturligt, da du jo oftest selv er ekspert på det område, du sælger produkter indenfor.

Sælger du eksempelvis golfudstyr, vil du sikkert være i stand til selv at skrive tekster, der er letforståelige for eksperter og erfarne golfspillere, der har spillet i adskillige år, da dén målgruppe ganske givet kender alle fagbegreberne.

Til gengæld taber du så alle nybegynderne i faget på gulvet, da de ikke forstår fagbegreberne. De vil derfor i sidste ende vælge at finde en anden webshop, hvor de måske føler sig mere velkomne, fordi teksterne er nemme at forstå for alle og i øjenhøjde med både de erfarne og uerfarne.

lastbil med tekster

Få hjælp til produkt- og kategoribeskrivelser

Vi kan hjælpe med at skrive produkt- og kategoribeskrivelser, der ikke er volapyk for læseren, uanset om læseren er erfaren eller uerfaren indenfor branchen.

Teksten skal være letlæselig, og formålet skal altid være at formidle essensen af, hvilke fordele kunden kan opnå ved at benytte sig af produktet. I stedet for blot at nævne alle de tørre facts er det altid en god idé at forklare, hvordan produktet i praksis kan gøre kundens liv nemmere, sjovere, mere underholdende (eller noget helt fjerde).

Ved at få andre øjne på og få hjælp udefra til at skrive produkt- og kategoritekster får du tekster, der rammer alle typer af læsere, og man får besvaret de spørgsmål, som du måske ikke selv gik og troede, at dine kunder ønskede at få besvaret, når de læser teksterne.

Det gør ligeledes, at du kan frigøre ressourcer til at bruge tid på dét, du allerhelst vil, nemlig at produktudvikle og drive din forretning.

Vi påstår ikke, at vi er eksperter indenfor alle brancher. Sælger du produkter indenfor et meget specialiseret område, vil vi sørge for at sætte os grundigt ind i din forretning og spørge ind til dine produkter, inden vi påbegynder udarbejdelsen af teksterne, da du jo naturligvis ved langt mere om produktet, end vi gør. Det kommer dig til gavn i sidste ende, da det medvirker til at flere mennesker forstår teksterne og rent faktisk får noget ud af at læse dem.

Når din webshop præsenterer tekster, der svarer på kundens spørgsmål og giver alle de nødvendige informationer, så medvirker det til, at du fastholder vedkommende på websitet, og i sidste ende resulterer det forhåbentlig i et salg.

Er du interesseret i at høre nærmere om, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed med produkt- og kategoribeskrivelser, så hiv fat i os med det samme.

Skal vi hjælpe dig med produkt- og kategoribeskrivelser?

Giv lyd via e-mailen herunder eller vha. kontaktformularen.

Email:

Følg med:

Fortæl om dit projekt

Følg med: