Tekstforfatning

Har I som virksomhed ikke evnerne eller tiden til at sidde og skrive tekster til hjemmesider, sociale medier eller andet, så kan I med fordel overveje at hente hjælp udefra til opgaven.

tekstforfatning
bogstaver og mand

Går du på Google og søger på ”tekstforfatning” eller ”tekstforfatter”, vil du hurtigt finde ud af, hvor mange hundrede (måske endda tusinde), der udbyder netop dén service. En tekstforfatter kan benyttes til en lang række forskellige tekstrelaterede formål.

Det kan være udarbejdelse af artikler til linkbuilding, blogindlæg, tekster med fokus på søgemaskineoptimering, produktbeskrivelser, kategoribeskrivelser, pressemeddelelser eller andet.

Mange virksomheder kan med fordel vælge at gøre brug af ekstern assistance til udarbejdelse af tekster. Vil man gerne fremstå mere professionel i sin kommunikation udadtil, kan det at hyre en tekstforfatter være en god idé.

Markedet for tekstforfatning

Det efterhånden tætpakkede (nogle vil sige udvandede) marked med tekstforfattere har i de seneste par år resulteret i, at priserne i mange tilfælde er blevet presset i bund. Det mener jeg godt, man kan konstatere uden at fornærme nogen.

Der er mange aktører på markedet. Hver aktør har sin helt egen måde at udtrykke sig på skriftligt, og det er kun godt. Det er helt naturligt, og det er sådan, det skal være. Det gør nemlig, at du som kunde får lov at vælge den tekstforfatter med den stil, du synes bedst om til lige præcis dén opgave, du står og skal have udført.

Hvad er en tekstforfatter?

Helt grundlæggende forbinder man meget naturligt ordet ”tekstforfatter” med dét at udarbejde tekster. Traditionelt set er begrebet især blevet brugt i reklamebranchen, hvor tekstforfatteren har haft til opgave at skrive reklametekster og budskaber, der i sidste ende skal få kunden til at købe varen. I takt med udviklingen indenfor digital markedsføring har tekstforfatterens arbejde dog ændret sig markant, og der stilles derfor i dag helt andre krav til, hvilke kompetencer og hvilken viden man bør besidde i den funktion.

Især i forhold til søgemaskineoptimering har det traditionelt set været vigtigt, at man evner at skrive tekster, der medvirker til at forbedre hjemmesidens placering på Google, forbedrer konverteringsraten og driver trafik ind på hjemmesiden. Den dag i dag bør man dog ikke udelukkende have søgemaskinerne i baghovedet, når man skriver tekster. Mere om det senere.

Har man som tekstforfatter fået til opgave at udarbejde SEO-tekster, der skal medvirke til at forbedre synligheden på Google for en given kunde, ville man før i tiden udarbejde disse tekster nærmest udelukkende med kundens ønskede fokussøgeord i baghovedet.

Men det står (heldigvis) efterhånden klart for de fleste, at man ikke skal kaste sig hovedløst ud i udarbejdelsen af tekster KUN med tanke på søgeord. Teksterne skal først og fremmest skrives til og for dine besøgende, og de skal udarbejdes med afsæt i de besøgendes behov, tanker og ønsker. Sørg for, at du bringer værdi til læseren.

Hvor vigtigt er det med gennemarbejdede tekster?

Står du og din virksomhed selv for at skrive tekster, og har du ikke den store erfaring, kan det – forståeligt nok – indimellem komme til at gå lidt hurtigt, og i forbifarten kan du nemt komme til at misse et komma, et punktum eller lave en uheldig stavefejl eller to. For at teksten kommer til at fremstå så skarp som overhovedet muligt, er det derfor vigtigt, at du tager sig tid til at korrekturlæse teksterne, inden de bliver udgivet.

Som virksomhedsejer vil du sjældent have mulighed for at dedikere en masse tid til at sidde og skrive content. Det er fuldt forståeligt, da du jo oftest helst vil fokusere på at drive en sund forretning og sikre vækst fremadrettet. Har du samtidig heller ikke passionen og drivet for at sidde og skrive tekster, kan det hurtigt blive en sur pligt, der bare skal overstås. Det er en skam, da du med dine tekster virkelig har en gylden mulighed for at fremstå som ekspert på dit område. Som besøgende kan man hurtigt afkode i teksterne, om du ved, hvad du snakker om.

Nogle vil argumentere for, at et par stavefejl og grammatiske fejl hist og her ikke har den store betydning i det store billede, da man jo som læser alligevel godt kan få en fornemmelse af, hvad der skal stå. Det er sandt, at man nok godt kan gennemskue, hvad der står i teksten, men det er bare langt fra optimalt med gentagne stavefejl og grammatiske svipsere. Det kan i sidste ende være forskellen på, om kunden vælger at handle hos dig eller hos den konkurrent, der har gennemarbejdede og letlæselige tekster, og som formår at bringe værdi for læseren.

Det kan være, at du er af den opfattelse, at du sagtens selv kan skrive dine tekster. Der kan da bestemt også være tilfælde, hvor det faktisk giver bedst mening at skrive teksterne selv.

Kigger man rundt på forskellige webshops og andre virksomheders hjemmesider, vil man dog hurtigt finde eksempler på halvfærdige tekster. Det kan hurtigt komme til at fremstå uprofessionelt og sjusket, hvis man som besøgende på en hjemmeside skal kæmpe sig igennem tekster med den ene stavefejl efter den anden. Så får man i værste fald et indtryk af, at virksomheden er ligeså sløset med andre dele af forretningen, som den er med udarbejdelsen af tekster.

Hvad er en god tekstforfatter?

Det er helt centralt, at man som tekstbureau ved, hvornår man er den rette til opgaven, og hvornår man ikke er. Der vil altid være opgaver, man føler sig bedre egnet til end andre, og der vil altid være opgaver, hvor man inderst inde godt ved, at ens viden om emnet måske ikke er tilstrækkelig.

At være bevidst og åben omkring det overfor den potentielle kunde er helt centralt som tekstbureau. Hvor højhelligt det end lyder, så er det vigtigt at kunne sige fra, når man ikke føler, man er den rette til opgaven. Kunsten at kunne sige nej er super vigtig – og det forsøger vi efter allerbedste evne at efterleve.

skrivemaskine

Forberedelse og research er også en vigtig del af arbejdet. Vi sørger naturligvis for at sætte os grundigt ind i, hvad du og din virksomhed står for, og hvad du sælger. Formår vi som tekstforfattere ikke at sætte os ind i virksomheden, vi skriver for, ender teksterne selvfølgelig med at fremstå langt mindre autentiske og troværdige.

Som noget af det allerførste i en typisk arbejdsproces sørger vi derfor for at tage en snak med jer om, hvad I som virksomhed står for, og hvordan I gerne vil fremstå udadtil. Det gør det langt nemmere at kunne levere tekster af høj kvalitet, som samtidig stemmer overens med dét, I gerne vil udtrykke overfor jeres kunder.

Den gode tekst

Korrekt grammatik og stavning er naturligvis vigtigt, men der skal flere ingredienser til for at skabe en god tekst. Den gode tekst formår at informere, inspirere og motivere dine læsere til at gøre det, du gerne vil have dem til at gøre. Det kan være, du blot vil underholde eller gøre dine læsere klogere, eller det kan være, at du vil have dem til at købe dine produkter. Ønsker du, at teksten skal motivere læseren til at købe i din webshop, så er det dét, teksten skal have fokus på.

At præstere godt i søgeresultaterne med teksten skal således ikke være dét, du fokuserer på. De gode placeringer på Google skal nok komme, hvis bare du skriver gode og gennemarbejdede tekster, som læseren rent faktisk får noget ud af at læse.

Når vi snakker SEO og muligheden for at opnå høje placeringer i søgeresultaterne, fremhæver man ofte vigtigheden af at fastholde brugeren på websitet. Det er noget, der gavner dig i søgeresultaterne.

Har du eksempelvis skrevet en lang, informerende og velformuleret artikel, som brugeren vælger at læse til ende, vil du have meget bedre chancer for at opnå en høj placering på Google på det givne søgeord end en konkurrent, der ikke har tilnærmelsesvis så godt og brugbart indhold på sit site.

Det er blot endnu en påmindelse om, at du skal skrive tekster til læseren og ikke til Google. Det er helt centralt, at du giver de besøgende dét, de vil have. Vil de informeres, skal de informeres. Vil de underholdes, skal de underholdes. Lykkes du med at fastholde brugeren på websitet, får Google det indtryk, at din side er relevant for brugeren, og det kan som sagt gavne din sides placering i søgeresultaterne. 

Vælger brugeren derimod at forlade siden med det samme, f.eks. fordi teksten ikke er fængende og informativ nok, så får Google et indtryk af, at siden ikke er relevant, og det kan skade sidens placering i søgeresultaterne.

I sidste ende er det også lidt af en balancegang. Du skal gerne skrive en tekst, der hverken er for lang eller for kort, og samtidig skal den informere, underholde eller inspirere den besøgende – alt afhængig af situationen. Der er ingen grund til at skrive unødvendigt lange tekster, der lige så godt kunne være kogt ned til det halve.

Når du skriver, er det vigtigt at huske på, at du skriver til et menneske. Ikke til en robot. Glem aldrig læseren. Det nytter ikke noget at have tekster, der ranker, men som ikke sælger. Du skal ikke skrive tekster, som du tror, søgemaskinerne vil elske. Du skal skrive tekster, som du tror, kunden vil elske i den forstand, at teksten gør vedkommende klogere og bringer værdi.

content

SEO-tekster er ligegyldige

SEO-tekster som begreb er efterhånden forældet. De udbydes fortsat i stor stil, men idéen, der ligger bag dem giver simpelthen ikke længere mening (hvis den da nogensinde har givet mening).

Idéen med SEO-tekster har traditionelt set været, at man skriver tekster, som man tror, søgemaskinerne godt kan lide. Det sker ved, at gentager det/de udvalgte keywords en hel masse mange gange i teksten i håbet om, at søgemaskinerne vurderer indholdet som værende relevant og derefter sender den pågældende side langt op i søgeresultaterne. Det resulterer dog i en næsten ulæselig tekst for et almindeligt menneske, og det er bare ikke den rette måde at gøre det på.

En tekst kan sagtens blive bygget op med fokus på et bestemt emne, men det betyder ikke, at man skal spamme teksten med keywords (også kaldet keyword stuffing). Der findes mange bureauer, der tilbyder at skrive billige SEO-tekster fyldt med keywords. Hverken Google eller de besøgende gider at læse billige SEO-tekster. Det skal nok komme til udtryk i søgeresultaterne på den lange bane. 

Vil du skrive en god tekst med afsæt i principper for ”god og korrekt søgemaskineoptimering”, så gør dét, du ville gøre, hvis der ikke fandtes nogen søgemaskine; skriv en tekst, der kun har til formål at hjælpe og bringe værdi for læseren.

Bringer den værdi for læseren, vil den også bringe værdi for dig hos søgemaskinerne. Bringer den værdi for læseren, vil vedkommendes lyst til at linke til din tekst/artikel ligeledes være betydeligt større, hvilket også kan hjælpe din sides placering på Google.

Har jeg brug for en tekstforfatter?

Det er et godt spørgsmål. At skrive en tekst kan jo ikke være så svært, vil mange mene. Værdien af en velformuleret og knivskarp tekst er dog ikke til at tage fejl af, og på den lange bane vil man i næsten alle tilfælde kunne opnå fornuftige resultater på baggrund af, at man har investeret i en tekstforfatter, der formår at levere brugbart og velformuleret content.

Hvad koster en tekstforfatter?

Du besøger måske siden her for at finde ud af, hvad det koster at hyre os til at skrive tekster.

Hos aktørerne i branchen er det meget forskelligt, hvordan priserne udformes. Nogle arbejder med fast timepris, mens andre tager en pris pr. ord.

”Jo mere indhold, jo bedre” er en tankegang, mange har. Som det dog har fremgået længere oppe på siden her, så er det altså vigtigere at have det rette indhold i de rette mængder fremfor at have en masse unødvendigt fyld.

Alle opgaver er forskellige, og derfor vurderer vi prisen med afsæt i den enkelte opgave. Du er altid velkommen til at bede om en pris på en opgave. Tilbuddet er naturligvis ganske uforpligtende.

Lad os tage en snak om mulighederne for at løfte din virksomheds tekstmæssige standard til nye højder.

Har du brug for tekstforfatning?

Giv lyd via e-mailen herunder eller vha. kontaktformularen.

Email:

Følg med:

Fortæl om dit projekt

Følg med: